Шановні батьки, пропоную вам статтю,
яка заставить замислитись кожного,
хто небайдужий до майбутнього своїх дітей.
Нині світ
з’їхав з глузду від гаджетів: смартфонів, планшетів та іншої цифрової техніки.
Разом із ними у світ проникає «вірус цифрового недоумства». І це не жарт,
а діагноз.
2007 року фахівці
відзначили, що з кожним роком більшає дітей — представників «цифрового
покоління», які страждають на розсіяність уваги, втрату пам’яті, низький рівень
самоконтролю, когнітивні порушення, пригніченість і депресію. Дослідження
показують, що в мозку таких дітей відбуваються зміни, подібні до тих, що настають
після черепно-мозкової травми або на ранній стадії деменції — ослаблення
розуму, яке зазвичай розвивається у старечому віці.
У це складно
повірити, але середньостатистичний семирічний європеєць уже провів біля екрану
більше року життя (по 24 години на добу), а 18‑річний — понад чотири роки!
Хочете сказати, що
зараз зовсім інші діти? Так, діти інші, але мозок у них той самий, що був у
людини тисячу років тому: 100 мільярдів нейронів, кожен з яких пов’язаний
з 10 тисячами собі подібних.
Мозок потрібно
розвивати й живити. Всі наші думки, дії, вирішення складних завдань і глибокі
роздуми залишають сліди у мозку. «Ніщо не може замінити того, що діти отримають
від власного, вільного й незалежного мислення, коли вони досліджують фізичний
світ і стикаються з чимось новим», — стверджує професор психології Таня
Бірон.
Ви будете
шоковані, але від 1970 року радіус активності дітей (простору довкола дому, де
діти вільно досліджують довколишній світ) скоротився на 90%! Світ зменшився до
екрану смартфона. Діти забули і, що ще гірше, просто не знають, що це
таке — бігати під дощем, пускати кораблики, лазити по деревах чи просто
балакати один з одним. Вони годинами сидять, втупившись у свій смартфон. Але ж
їм необхідно розвивати м’язи, знати про ризики, які їм підготував світ, і
просто взаємодіяти з друзями. «Дивовижно, як швидко сформувався зовсім новий
тип середовища, де смак, нюх і дотик не стимулюються, де більшу частину часу ми
сидимо перед екранами, а не гуляємо на свіжому повітрі, й не проводимо часу в
розмовах у чотири ока», — зазначає Сьюзен Грінфілд. Нам справді є про що
хвилюватися.
Мозок формується,
коли є зовнішні стимули, і що більше їх буде — тим краще для мозку. Тому
дуже важливо, щоб діти досліджували світ фізично, а не віртуально. Це так само
потрібно мозкові, який росте, як і тисячу років тому.
Також дитині
потрібен здоровий і повноцінний сон. Але нинішні діти неспроможні вийти з
інтернету й відірватися від комп’ютерних ігор. Це сильно скорочує тривалість
їхнього сну й провадить до порушень. Який може бути розвиток, коли ти втомлений
і в тебе болить голова, а шкільні завдання ніяк не замап’ятовуються?!
Спитаєте, як же
цифрові технології можуть змінити мозок дитини? По-перше, кількість зовнішніх
стимулів обмежується через одноманітне проведення часу в інтернеті. Дитина не
набуває необхідного їй досвіду, щоби розвинути важливі ділянки мозку, які
відповідають за співпереживання, самоконтроль, ухвалення рішень… А що не
працює, те відмирає. Адже в людини, яка перестала ходити, атрофуються м’язи
ніг. Діти не звикли запам’ятовувати інформацію — їм простіше знаходити її
в пошуковиках. Ось і проблеми з пам’яттю. Вони її зовсім не тренують.
Думаєте, що діти
завдяки інтернету стали розумнішими? А чи знаєте, що нинішні 11‑річні
виконують завдання на такому рівні, який демонстрували восьми- і дев’ятирічні
діти 30 років тому? Дослідники зазначають, що одна з головних причин
цього — життя у віртуальному світі.
«Я побоююся, що
цифрові технології інфантилізують мозок, перетворюючи його на щось подібне до
мозку маленьких дітей, чию увагу привертає гудіння і яскраве світло, які не
можуть зосереджуватися й живуть поточним моментом», — каже Сьюзен
Грінфілд.
Мозок дитини
найактивніше розвивається до п’ятирічного віку. Варто просто обмежити час
використання різноманітних гаджетів і не давати їх як іграшки, «аби чимось
заспокоїти» дитину. Стів Джобс, «гуру» цифрової індустрії, робив саме так. Його
діти айпадом не користуватися взагалі, а інші гаджети їм заборонялося
використовувати ночами та у вихідні.
Кріс Андерсон,
головний редактор американського журналу «Wired», один з засновників
3D Robotics, також обмежує своїх дітей у користуванні гаджетами. Правило
Андерсона — ніяких екранів і гаджетів у спальні! «Я, як ніхто інший,
бачу небезпеку в надмірному захопленні інтернетом. Я сам зіткнувся з цією
проблемою і не хочу, щоби ці ж проблеми були у моїх дітей».
Сини творця
сервісів Blogger і Twitter можуть користуватися своїми планшетами і смартфонами
не більше однієї години на день, а директор OutCast Agency обмежує користування
гаджетами вдома до 30 хвилин на день. У його молодших дітей гаджетів
немає взагалі.
Ось і відповідь на
питання, що треба робити. Потурбуйся про наступне покоління. Подумай, яке
майбутнє на них чекає через 10-20 років, якщо сьогодні вони проводять по півдня
перед екранами своїх надрозумних пристроїв.
Звісно, тоді
доведеться… займатися власними дітьми. Яке незносне життя! Набагато легше
купити дорогу цяцьку, аби дитина сиділа в куточку й не вимагала уваги… Але
питання, нащо в такому разі ви народжували цю дитину — хіба вона вам
непотрібна? Чи вона чужа й ви за неї не відповідаєте? Чи ви хочете за кілька
років мати байдужого до вас самих співмешканця, для якого ваш дім — не
більше ніж готель із обтяжливими обов’язками? Обмежувати дітям час (або й саму
можливість, до певного віку) користування гаджетами не означає віддати їх
вулиці, і нехай «щасливо розвиваються» по підворітнях. Ні сама по собі вулиця
не розвиває, ні самі по собі технології не є чистим злом. Повсюди потрібна
увага батьків, турботлива любов, уміння скерувати енергію та цікавість дитини у
потрібному напрямку, а тим більше — здатність бути для дітей лідером,
вести їх за собою, служити їм прикладом і бути авторитетом. Така дитина не
вибере планшет з іграми замість можливості живої гри з братами-сестрами чи
друзями, тим більше з мамою чи татом. І, до слова, така дитина не вибере
планшет з іграми замість «нудної і нецікавої» молитви.
За
матеріалами: ECONET
Джерело:
CREDO
Дуже корисна публікація! В наш час важко суміщати розвиток технічного прогресу з освітянськими завданнями навчання, розвитку та виховання особистості, маючи слабку матеріально-технічну базу шкіл "глибинки". Чекаємо реформ в освіті, коли в кожному класі буде мультимедійна дошка і кожен учень буде використовувати гаджет для збагачення своїх знань, а не для ігор і списування.
ВідповістиВидалитиСподіюсь, що так і буде.
Видалити