пʼятниця, 18 грудня 2015 р.

Урок математики у 5 класі «Цифри. Десятковий запис натуральний чисел»



 Мета:
·     Дати уявлення про системи числення, показати переваги позиційної системи числення над непозиційною;
·    домогтися знань позиційного принципу десяткової нумерації, назви розрядів і класів натуральних чисел у десятковій системі числення;
·    розвивати вміння правильно вживати терміни «цифра», «число», читати і записувати натуральні числа, подавати натуральні числа у вигляді суми розрядних доданків, оформляти записи;
·        розвивати пошуково - пізнавальну активність, допитливість і самостійність учнів.



Хід уроку
І. Організаційний етап .
·        Перевірка готовності робочого місця.
·        Перевірка домашнього завдання.
·        «Мікрофон»
-        Як називається тема яку ми вивчаємо?

-        Які числа називаються натуральними?
-        Навести приклади натуральних чисел.
-        Навести приклади чисел, які не є натуральними.
-        Назвати найменше натуральне число.
-        Назвати найбільше натуральне число.
-        Назвати сусідів чисел : 48; 100; 2013;  9999;  х3хх + 5;  2х - 1
-        Назвати найбільше п’ятицифрове число.
-        Назвати найменше шестицифрове число.
-        Знайти суму найбільшого і найменшого натуральних чисел? (Проблема!)
Можливі відповіді: а) не можна;   б) 1 + 999999999 =?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

А чи знаєте ви?
Людина, яка б вона не була балакуча, ніколи за все своє життя не промовить більше як мільярд слів. Яке нове слово ви щойно почули? (Мільярд)
Чи зустрічалися ви ще де-небуть із словом «мільярд»?
(постає проблема введення нового класу-класу мільярдів)

ІІІ. Сприймання нового матеріалу (роз’язання проблеми в ході осмислення)

1)    Історична довідка.
Унікальний подарунок людству, яким кожен із нас користується щодня, зробила індійська математика- винайшла цифри. Коли Індію підкорили араби, вони запозичили там і цифри. У 9 ст.н.е. видатний узбецький математик Мухаммед створив книжку,в якій використав індійські цифри та нумерацію чисел.Оскільки книжка була написана Арабською,за цифрами закріпилася неправильна назва- арабські цифри. В Європі цифри набули сучасного вигляду в 15ст. після винайдення книгодрукування.

2)    Проблемне завдання.
Скласти всі трицифрові числа з цифр 4,5,6 (кожну цифру можна використовувати лише один раз)
( 456, 465, 546,564,645,654)
Що в них спільного?
Чим вони відрізняються?
Від чого залежить значення цифри в записі числа?
Узагальнення: Значення цифри залежить від місця , на якому вона стоїть (розряду); така нумерація чисел називається позиційною.

3)    Робота з підручником.(п.2)
Знайти відповіді на питання, подані в кінці пункту.

4)    Осмислення практичної значущості матеріалу
    (робота з розрядною таблицею з набором цифр)

а) Цифри написаного на дошці натурального числа 1234567890 розмістити в ланки розрядної таблиці.
б) допомогою таблиці прочитати число.
в) На які класи можна розбити це число.
г) Назвати розряди цього числа.
д) Назвати найбільший розряд.
е) Який розряд (клас) не промовляється?
є) Чи можна поміняти першу і останню цифри числа? (другу і останню)?
ж) Чи зміниться число?Як за допомогою таблиці подати число у вигляді суми розрядних доданків?

Усне розв’язання вправ 1-7.

ІУ.Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

1) Застосування нового матеріалу на практиці.
№17, №18, №19 (усно)- ланцюжком.
Письмово: №21, №22( за варіантами) - 2 учні біля дошки
№24, №25(за варіантами) - 2 учні на контрольній дошці з подальшою перевіркою.

2) Навчальна фізкульт-хвилинка.
Учням роздаються картки з цифрами двох кольорів ( 2 групи - 2 кольори) Завдання: якомога швидше вишикуватися в шеренгу, створивши найбільше (найменше) натуральне число; найбільше (найменше) парне ( непарне) число; прочитати дані числа і тд. (на розсуд вчителя).

3) Задача ( здоровя зберігаючі технології)
Підрахованого в кабінеті на початку уроку знаходиться приблизно 452400т мікробів, а до кінця уроку їх кількість збільшується в п’ять разів.Скільки мікробів заселять кабінет до кінця уроків, якщо його не провітрювати на перервах?

№26 - колективно №28 - самостійно.

4) Узагальнення вивченого матеріалу.
·        Скільки значків використовують для запису натуральних чисел у десятковій системі? Як називаються ці значки?
·        Яка цифра не може стояти першою у запису натурального числа?
·        При читанні багатоцифрових чисел який клас не промовляють словами?
·        З яким новим класом числа ми сьогодні познайомилися? Що треба знати, щоб уміти читати й записувати натуральні числа в десятковій системі числення?

4. Домашнє         завдання. Опрацювати п.2. Розвязати: №23; №27, №30; №32, №34.

Підготувати повідомлення « Як рахували в давнину?» (за бажанням учнів)

У. Рефлексія.

Продовж речення: «Я вже вмію...»
                                «Ще треба навчитися»

Примітка. На наступному уроці:

Рекомендації:
1 )з тексту виписати натуральні числа і прочитати їх.
( Розвиток уваги)
«Кіровоградська область — область в центральній частині України. Утворена 10 січня 1939 року.
Площа області становить майже 25000 км2 (4 % від території України). Протяжність області з півночі на південь становить майже 148 км, із заходу на схід— 335 км . Населення на 1 січня 2005 року становило 1085,7 тис. чол. (2% населення України). Середня густота населення— 45 чол./км2 при 80 чол./км2 в Україні.
За даними на 01.04.2009 р. — 1026 тис. чол.
В області живуть представники більш ніж 30 національностей.
В області нараховується 438 великих і малих річок протяжністю біля 6000 км, серед яких найбільші — Інгулець, Синюха, Велика Вись, Інгул, Ятрань.
За кількістю водосховищ та ставків (85 та 2185 відповідно) область займає третє місце серед областей України. Зате вона має найменші запаси природних підземних вод.
В області 21 район, 12 міст, 27 селищ міського типу, 991 село».

2) Записати багатоцифрові числа на дошці,прочитати їх і повідомити: 149500000 км - відстань від Землі до Сонця і тд.

3) Перед розв’язуванням вправ дати учням завдання придумати стимул: «Я розвяжу цю вправу для того щоб...»

     4) Система вправ, що передбачає розвиток творчості:
·        Складіть усі можливі числа, використовуючи лише цифри 3,0,7,5.
·        Маса земної кулі дорівнює 6000000000000000000000 тонн прочитайте це число використовуючи форзац підручника.
·        Записати римськими цифрами числа (на розсуд вчителя).


Немає коментарів:

Дописати коментар